PIKKU-FINLANDIASSA ASIAKASKOKEMUS KESKIÖSSÄ – tutkimustietoa palvelumuotoilun keinoin

Viime vuosi oli Pikku-Finlandialle suuri menestys, sillä asiakkaat rakastavat uutta palvelukonseptia – sen näkee kävijämäärästä. Finlandia Cafe&Wine -viinikahvilan asiakaspaikkojen täyttöaste ylittyi kolminkertaisesti tavoitteesta. Tapahtumakeskuksessa on käynyt reilusti yli 100 000 asiakasta yhdeksän kuukauden aikana. Alkuperäinen 12 kuukauden liikevaihtotavoite ylitettiin tässä ajassa. Pikku-Finlandiassa on järjestetty jo 400 juhlaa, kokousta, kansainvälistä kongressia, gaalaa, konserttia ja yleisötapahtumaa. Finlandia-talo onkin hakenut suositulle Pikku-Finlandialle jatkoaikaa Helsingin kaupungilta.

Parhaillaan perusparannettava Finlandia-talo avataan yleisölle alkuvuodesta 2025, jolloin upeat, uudistetut tilat avautuvat tapahtumakäyttöön. Perusparannuksen jälkeen Finlandia-talon pohjoisosa tullaan avaamaan yleisölle. Pohjoispäätyyn luodaan yllätyksellinen Finlandia Experience -kokonaisuus, joka koostuu viinikahvilasta, design-kaupasta, elämyksellisestä näyttelystä sekä uniikeista majoitustiloista. Toiveena on, että kaupunkilaisten olohuone ja uusi tapahtumakeskus Pikku-Finlandia pysyisi tutun Finlandia-talon rinnalla.

Vilkkaan tapahtumavuoden tekemisen ja tulevaisuuden suunnittelun ohessa olemme myös panostaneet toimintamme kehittämiseen monin eri tavoin. Hyvän asiakaskokemuksen luominen avainasia, jonka eteen me Finlandia-talossa teemme jatkuvasti töitä. Asiakkaamme odottavat ja arvostavat erilaisia kokemuksia, joten me haluamme tarjota asiakaskokemuksen, joka resonoi kunkin asiakkaan kanssa vahvistamalla hänen tavoitteitaan, uskomuksiaan, arvojaan ja tunteitaan. Pikku-Finlandiaan muutto oli iso muutos liiketoiminnallemme, ja sen myötä saimme myös uuden mielenkiintoisen asiakasryhmän kahvilan BtoC asiakkaista. Kahvilan suosio on ollut valtavaa, ja kesän aikana terassimme täyttyi ääriään myöten. Samanaikaisesti olemme innolla ja rautaisella ammattitaidolla palvelleet laatua arvostavia BtoB asiakkaitamme mitä moninaisimmissa tapahtumissa.

Käynnistimmekin viime syksynä Haaga-Helian kanssa Digisti Live – hankkeen, jonka tarkoituksena on kehittää asiakkaidemme kokemuksia ja parantaa palveluamme sekä B-to-B että B-to-C puolella. Digisti Live –hankkeessa Finlandia-talon henkilökunta ja Haaga-Helian palvelumuotoilijat yhdessä kehittivät ja tutkivat Pikku-Finlandian asiakaskokemusta. Hankkeen aikana tehtyjen haastatteluiden, havainnointien ja mystery shoppailujen avulla saimme arvokasta tietoa mm. asiakkaidemme piilevistä tarpeista ja asioista, joita he palvelussamme arvostavat. Voimme tyytyväisenä todeta, että hanke ja tutkimustyö todellakin kannatti! Saimme valtavasti ideoita ja valmiita kehitysmalleja niin nettisivujemme käytettävyyteen, ratkaisujen ja palveluiden myyntiin, kuin myös palvelumme ja kahvilatoimintamme edelleen viilaamiseen.

Lue siis lisää oheisen linkin takaa lisää, kuinka me Haaga-Helian kanssa yhdessä kehitimme Pikku-Finlandian asiakaskokemusta, millaisia konkreettisia kokeiluja toteutimme ja mitä opimme matkan varrella. Iso kiitos Haaga-Helia!  Asiakaskokemus muutoksessa

Minna Sauramaa
Markkinointi- ja viestintäjohtaja
Finlandia-talo Oy