Töölönlahdelle lisää palveluita Finlandia-talon perusparannuksen aikana

– Kun perusparannus alkaa, paviljonkimainen väistötila Pikku-Finlandia sijoitetaan Töölönlahdelle Karamzininrannan asfaltoidulle alueelle. Kooltaan se tulee olemaan noin 4000 neliömetriä, eli noin kaksi kertaa Finlandia-talon alakerran Verandan kokoinen. Tilaan on suunniteltu neljä kokoussalia, joista osa on yhdistettävissä. Lisäksi rakennukseen tulee ravintola ja kahvila, joka on avoin kaikille, kertoo Helsingin kaupungin rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö Sari Hildén.

Finlandia-talon alla oleva Q-Park Finlandia toimii normaalisti perusparannuksen aikana, samoin maan alla sijaitsevat huoltohallit. Väistötila yhdistetään olemassa oleviin huoltohalleihin, joten kaikki Pikku-Finlandian tilat saadaan asiakaskäyttöön. Ensimmäisenä valmistuu noin vuoden jälkeen kongressisiipi, jonka uusitut tilat otetaan tapahtumakäyttöön väistötilan rinnalle.

– Finlandia-talo palvelee asiakkaitaan koko perusparannuksen ajan. Helsingin asema kansainvälisillä kongressimarkkinoilla heikkenisi vuosikausiksi, jos toimintamme keskeytyisi sen ajaksi. Kansainvälinen kiinnostus Finlandia-taloa kohtaan on kasvanut viime aikoina: houkuttelevuutta nostivat Trump-Putin-huippukokouksen lehdistökeskuksen saama positiivinen julkisuus ja maailman paras tapahtumatalo -palkinnon voitto BEA World Festivaleilla. Lisäksi Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kokoukset keskitetään Finlandia-talolle, toteaa Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Uudenlaisia elämyksiä Töölönlahden rantaan
Pikku-Finlandian ravintola tuo Töölönlahdelle uudenlaisen kaupunkilaisten olohuoneen, joka elävöittää alueen palvelutarjontaa. Paviljonkimaisesta tilasta voi varata salin myös yksityiskäyttöön, vaikka häitä varten. Väistötilassa voidaan pilotoida esimerkiksi uudenlaisia Alvar Aalto- ja Suomi-teemojen näyttelykonsepteja. Kesäaikaan terassi laajenee puistoon ja rantaan päin. Sen yhteydessä voi tarjota pelien ja urheiluvälineiden vuokrausta puistossa liikkujille. Pikku-Finlandia pyrkii houkuttelemaan sekä kaupunkilaisia että matkailijoita viihtymään alueella.

– Yhtenä vaihtoehtona on tutkittu Hakaniemen kauppahallin väistötilan osien uusiokäyttöä Töölönlahdella. Jos kyseistä tilaa käytetään Pikku-Finlandian rakentamiseen, siihen tehdään laajennuksia ja uuden käyttötarkoituksen edellyttämiä rakenteellisia muutoksia. Tapahtumien järjestämistä varten tarvitaan esimerkiksi äänieristystä ja siirrettäviä seiniä, joilla tiloja voidaan muokata. Väistötila saatetaan myös rakentaa alusta asti Finlandia-taloa varten. Siksi budjettiin on varattu väistötilaa varten maksimissaan 12 miljoonaa euroa, Hildén mainitsee.

– Tapahtumakäyttöön soveltuvan väistötilan avulla pystymme työllistämään henkilökuntamme perusparannuksen aikana ja jatkamaan hyvää tuloksentekoa, Tolonen iloitsee.

Väistötila ratkaisee Finlandia-talon irtaimiston säilytyksen perusparannuksen aikana. Esimerkiksi talon tekniikka, valot ja osa huonekaluista muutetaan Pikku-Finlandiaan. Suunnitelmissa on, että väistötilan visuaalisen ilmeen suunnitteluun osallistuisivat Aalto-yliopiston maisterivaiheen arkkitehti- ja sisustusarkkitehtiopiskelijat. Väistötilan toteutuksessa huomiota kiinnitetään monikäyttöisyyteen ja kiertotalouteen, esimerkiksi modulaarisiin puurakenneratkaisuihin ja siirrettäviin tilaelementteihin, joille löytyy myöhemmin jatkokäyttöä muissa väistötiloissa.

Finlandia-talo Oy
toimitusjohtaja Johanna Tolonen
puh. 040 551 3168, johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Perusparannushanke