Finlandia-talon aurinkopaneelien asennus alkoi – ympäristöystävällisyys merkittävä markkinointivaltti koko Helsingille

Kongressi- ja tapahtumakeskus Finlandia-talo Oy:n katolle tulevien aurinkopaneelien asennus on alkanut. Finlandia-talon katolle nostetaan tänään 180 aurinkopaneelia. Finlandia-talo on ensimmäisten tapahtumatalojen joukossa Euroopassa, jotka hyödyntävät aurinkoenergiaa tilojensa energiatarpeeseen. Ympäristöystävällisyys on merkittävä markkinointivaltti Finlandia-talolle ja koko Helsingille kilpailtaessa kongressien järjestäjien ja matkailijoiden suosiosta.

Finlandia-talon aurinkosähkövoimalan yksittäisen aurinkopaneelin teho on 265 W:a ja koko järjestelmän koko on huipputeholtaan 47,7 kW:a. Järjestelmän tuottaman sähkön osuus Finlandia-talon kuukausittaisesta energian kokonaiskulutuksesta arvioidaan olevan maksimissaan 25 prosenttia. Järjestelmän koko vuoden sähköenergian tuotanto vastaa 7-8 kaukolämmitetyn omakotitalon tai 2-3 sähkölämmitetyn omakotitalon vuotuista sähköntarvetta. Finlandia-talon aurinkosähkövoimalan toimittaa Green Energy Finland Oy ja sen hankinnasta vastaa KL-Kuntahankinnat Oy.

Finlandia-talon aurinkopaneelien asennus alkaa keskellä kaamosta vuoden pimeimpänä aikana. Aurinkosähkön tuotanto onkin käytännössä nollassa marraskuun ja tammikuun välisenä aikana, mutta tilanne tasoittuu kesäkuukausina pidemmän valoisan ajan ja viileyden ansiosta. Suomen eteläosien aurinkosähkön kokonaisvuosituotanto on samaa suuruusluokkaa Pohjois-Saksan kanssa.

”Aurinkopaneelien asennus on jatkoa Finlandia-talon pitkäjänteiselle panostukselle energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Se vahvistaa entisestään asemaamme kilpailussa kansainvälisistä kongresseista. Kongressien järjestäjät arvioivat tarkoin eri kaupunkien ja kongressikeskusten sopivuutta tapahtumilleen, ja ympäristöystävällisyys sekä puhdas lähiruoka ovat merkittäviä valintakriteereitä tällä hetkellä”, sanoo Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Finlandia-talossa on toteutettu kokonaisvaltainen toimintakulttuurin muutos ja talon henkilöstö on vahvasti sitoutettu mukaan ympäristöasioiden huomioimiseen kaikessa toiminnassaan. Pitkäjänteinen kehitystyö huipentui viime syksynä, kun Finlandia-talolle myönnettiin kansainvälinen ISO 14001-ympäristösertifikaatti. Vain alle prosentti suomalaisista yrityksistä on saanut kyseisen sertifikaatin.

”Hullujen suomalaisten” uusi markkinointivaltti  

Helsingin kaupunkimarkkinointia hoitavan Visit Helsingin toimitusjohtajan Tuulikki Beckerin mukaan ympäristöystävällisyys on yhä merkittävämpi tekijä kaupunkien välisessä kilpailussa matkailijoista ja kansainvälisten kongressien isännyydestä.

”Ympäristöystävällisyys ja puhtaus – niin ympäristön kuin ruuankin – ovat merkittävä markkinointivaltti Helsingille, sillä ne korostuvat tänä päivänä matkailijoiden ja kongressien järjestäjien valinnoissa. Helsingin kaupungin päätös panostaa aurinkosähköön Finlandia-talossa on siksi erinomainen viesti maailmalle”, sanoo Becker.

”Aurinkopaneelien asennus Helsingissä vuoden pimeimpään aikaan herättää kyllä ihmetystä maailmalla - vain hulluilta suomalaisilta voi odottaa tällaista. Helposti unohtuu, että kesällä valoisaa aikaa riittää lähes vuorokauden ympäri. Tarvitsemme lisää tämän kaltaista hulluutta ja rohkeutta erottuaksemme muista ja korostaaksemme omaa ainutlaatuisuuttamme kansainvälisesti”, sanoo Becker.

Lisätietoja:

Finlandia-talo Oy, toimitusjohtaja Johanna Tolonen, johanna.tolonen@finlandiatalo.fi
puh. 040 551 3168

Finlandia-talo Oy, tuotanto- ja palvelupäällikkö Heikki Mäkelä heikki.makela@finlandiatalo.fi
puh. 09 4024 460

Visit Finland/Helsingin Markkinointi Oy, toimitusjohtaja Tuulikki Becker
tuulikki.becker@hel.fi
puh. 09 310 36391

 

 

 

 

 

 

 

 

Takaisin tiedotteisiin >