Ylivertainen asiakaskokemus

Kauppalehti Option 2017 trendejä kartoittavassa jutussa listattiin ajankohtaisiin asioihin uusi luksus. Enää ei kiinnosta kultainen blingbling, vaan luksuksella tarkoitetaan harvinaisuutta,  yksilöllisyyttä, ekologisuutta, vastuullisuutta ja huippuelämystä. Luksuksesta ilmestyi viime vuonna kirjakin; suomalainen osaaminen kilpailuetuna. Hanken & SSE järjesti edelläkävijäyrityksille tarkoitetun Luxury cluster -koulutusohjelman. Ohjelman luennoitsijaprofessorit käsittelivät mm. myynnin, palvelun ja brändäyksen näkökulmista tekijöitä, jotka luovat ylivertaisen asiakaskokemuksen.

Osallistuin ravintolapäällikkömme Terhi Mustosen kanssa mielenkiintoisesti rakennettuun kahdeksan päivän koulutukseen, jossa meillä oli myös mahdollisuus testata ja havainnoida uutta luksusta. Haimme ideoita erilaista tapahtumaympäristöä etsivälle asiakkaalle ja kurssin tuloksena loimme tähän ajatusmaailmaan sopivan hääpaketin. Harvalle hääparille juolahtaa mieleen, että Finlandia-talon Töölönlahdelle avautuva terassisali tarjoaa upean sisä- ja ulkotilan merinäköaloineen. Kun tähän yhdistetään käsittämättömän hyvää ruokaa ja yksilöllinen palvelu on käsissä uuteen luksuskäsitteeseen hyvin uppoava elämys.

Kurssin kolmannella jaksolla meillä oli mahdollisuus kurkistaa naapurimaan osaamiseen. Absolut Vodkan markkinointijohtajan ja professori Mats Urden näkökulmat analysoitiin Tukholman Nio Rum- kokouspaikassa. Kuvista käy ilmi että hyggestä ei turhaan hehkuteta; ruotsalaiset olivat osanneet tuoda viihtyisyyden kokoustilan taukohuoneisiin ja yksilöllisiin kokoustarjoiluihin. Lounas putiikkihotelli Ett Hemin puutarhahuoneessa oli elämys; jokainen pieni yksityiskohta käsin teetettyä astiastoa myöten oli mietitty. Sama linja näkyi Strand-hotellin aamiaisella, jossa ison ketjuhotellin aamiaistarjoilu oli onnistuneesti katettu yksilöllisesti esille Bloody Marya myöten. Lopuksi testasimme Fotografiska museon käsittämättömän kivan, kohtuuhintaisen ja suositun kasvisravintolan. Sen sijaan Grand Hotelin Veranda edusti vanhaa fine dining -luksusta – turvallista ja tylsää kultaisenbeessissä miljöössä.

Palvelussa ruotsalaisilla on sama ongelma kuin suomalaisilla yrityksillä eli osittainen työvoimapula ja tiimiin ja yrityksen henkeen sopivan henkilökunnan löytäminen. Palvelun laadun suhteen suomalaisilla yrityksillä ei ole mitään hävettävää. Sen sijaan visuaalisissa yksityiskohdissa meillä on vielä hiomista.

Uuden luksuksen ajatuksia tullaan Finlandia-talossa hyödyntämään usealla tavalla tänä vuonna. Olemme viime vuosina satsanneet viihtyisiin istumaryhmiin, viherkasveihin, uusiin digiopasteisiin ja ääni- ja valotekniikkaan. Tänä vuonna tiedossa on useita yleisölle avoimia tapahtumia. Uuden vuoden konsertti aloitti näyttävästi Suomi100 ohjelmavuoden loppuunmyydyllä show&dinner -paketilla. Maaliskuussa on mahdollisuus kurkistaa 70-luvun kiihkeisiin tunnelmiin ohjelmallisella illallisella Käy Kekkosen pöytään. Aurinkopaneelijuhlat ovat kevätpäiväntasauksena, jolloin kutsumme naapurit kylään. 
 
Johanna Tolonen
Toimitusjohtaja

Ps edelläkävijäpariskunta varasi 300 hengen häät Finlandia-talon Piazzalle jo ennen kuin häätuote oli lanseerattu.
Pysy kanavilla ja seuraa uutisiamme!
#finlandiatalo #asiakaskokemus #häätfinlandiatalossa #finlandiablogi