Risteysasemalla

On ilahduttavaa huomata, kuinka Töölönlahdelle noussut kulttuurirakennuksien keskittymä on luonut inspiroivaa ja koko aluetta kehittävää synergiaa. Mieltä virkistävät viheralueet, rakennuksien upea arkkitehtuuri ja yleisölle avoin tunnelma rohkaisee lähestymään myös alueen vanhimpia asukkaita, kuten virkeää keski-ikäistä Finlandia-taloa. 
 
Jo Alvar Aallon suunnitelmissa tapahtumatalo oli kaupunkilaisten eläväinen olohuone. Tulevan perusparannuksen myötä tämä visio tulee toteutumaan entistä kirkkaammin. Tällä hetkellä käytännössä ainakin Cafe Verandaan ja aulatiloihin pääsy on lähes aina vapaa. Saavutettavuus ei voisi olla juuri parempi, ja perille pääsee helposti sekä kävellen että kaikilla kulkuneuvoilla.
 
Parkkihallista saavuttaessa tullaan sisääntulokerroksen hissiaulaan. Avara ja valoisa aulatila toivottaa tervetulleeksi esteettisellä näyttävyydellään. Seinällä on kuvanveistäjä Kimmo Schroderuksen (1970) reliefi Risteys (2010-11). Vaikuttavan komea ja suurikokoinen veistos on hitsattua ja hiomatonta terästä. Teos on talletettuna HAM Helsingin taidemuseon kokoelmista, ja on tilattu Finlandia-taloon uuden hissiaulan rakennusvaiheessa ns.prosenttitaiteena eli yksi prosentti taiteeseen periaatteella.
 
Kimmo Schroderus on ajankohtaisimpia suomalaisia kuvanveistäjiä. Schroderuksella onkin
merkittävä määrä teoksia julkisilla paikoilla, kuten viimeisimpänä paljastettu Ylöjärven keskusaukiolla  komeileva  teräksinen veistos Alamökki ( 2018), mikä on kunnianosoitus suomirockin jättiläiselle, Eppu Normaalille. Kuvanveistäjälle myönnettiin Ars Fennica palkinto vuonna 2004.
 
Schroderus on kirjoittanut Risteys-teoksestaan näin: "Sisällöllisesti teos sijaitsee jossain esittävän ja ei-esittävän välimaastossa. Peruslähtökohtana on vilkas risteysalue/liittymien kasauma, mutta tuota lähtökohtaa en ole noudattanut orjallisesti, eikä lopputulos ole realistinen esitys oikeasta maailmasta. Risteysalue on lähtökohta, joka tarjoaa logiikan ja perusrakenteen teoksen muotokielelle. Ajatuksellisesti teos liittyy sitä vastapäätä olevien hissien pääasialliseen olemassaolon syyhyn, eli maanalaiseen paikoituslaitokseen, ja sitä kautta saapuviin asiakkaisiin."
 
Jos kuvanveistäjän intentio on ollut luoda vuorovaikutusta aulan kautta kulkevien vierailijoiden ja reliefin välillä, toimii ajatus luontevasti ja huomaamattammekin aulaan saapuva kokous- tai konserttivieras on tullut risteykseen ja on matkalla jonnekin. Näin teos laajenee tavallaan aulatilan kattavaksi kokonaistaideteokseksi. Veistoksen urbaanin moderni muotokieli kuljettaa ajatukset jatkuvaan liikkeeseen ja kehitykseen. Muodoissa voi nähdä viittauksia futurismiin, ja samalla myös alueen innovatiiviseen historiaan, aina Alvar Aallon visioimaan keskustasuunnitelmaan asti. 
 
Risteys-teoksen lisäksi aulasta löytyykin arkkitehtuurista ja historiasta kiinnostuneille kookas pienoismalli Aallon keskustasuunnitelmasta. Sitä tutkiessa voi helposti vierähtää useampi tovi. Aulan vieressä on myös kätevä lounge-tila. Aalto Loungesta, kuten muistakin talon aulatiloista, löytyy viihtyisiä istuinryhmiä, missä on mahdollisuus pitää vaikkapa seminaarien välissä omia pikku kokouksia, odotella ystävää tai uppoutua etätöihin.
 
Hissiaulasta ei siis suinkaan tarvitse kiirehtiä eteenpäin tukka putkella ja laput silmillä. Lisäksi ennen etenemistä on hyvä tarkistaa oikea menosuunta. Aulasta tiet nimittäin haarautuvat kahteen suuntaan - päärakennukseen ja Kongressisiipeen. Hissiaulaa voikin hyvällä syyllä sanoa vilkkaasti sykkivän tapahtumakeskuksen risteysasemaksi.
 
Tanja Nyo -  kirjoittaja on kuvataiteilija, joka kirjoitti tämän blogin Aalto Loungessa.
 
Kuva Hanna Kukorelli, HAM  
Teokset ovat lainassa HAM Helsingin taidemuseolta. Taideteokset on valinnut tiloihin HAM Helsingin taidemuseon kokoelmista HAMin kuraattori Kati Nenonen.