Tervetuloa lukemaan Finlandia-talon blogia

Ylivertainen asiakaskokemus

Kauppalehti Option 2017 trendejä kartoittavassa jutussa listattiin ajankohtaisiin asioihin uusi luksus. Enää ei kiinnosta kultainen blingbling, vaan luksuksella tarkoitetaan harvinaisuutta,  yksilöllisyyttä, ekologisuutta, vastuullisuutta ja huippuelämystä. Luksuksesta ilmestyi viime vuonna kirjakin; suomalainen osaaminen kilpailuetuna. Hanken & SSE järjesti edelläkävijäyrityksille tarkoitetun Luxury cluster -koulutusohjelman. Ohjelman luennoitsijaprofessorit käsittelivät mm. myynnin, palvelun ja brändäyksen näkökulmista tekijöitä, jotka luovat ylivertaisen asiakaskokemuksen.

Tähtiä metsästämässä

Johtamisessa liikkuu erilaisia trendejä, ja olen itsekin tarmokkaasti innostunut viimeisten vuosien aikana Lean-ajattelusta, coachingista, benchmarkkauksesta, kestävästä kehityksestä ja työyhteisön arvoihin liittyvistä hyveistä. Olemme myös lähteneet näitä toteuttamaan, sillä yhteensä noin 15 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävä talo on sopivankokoinen paikka testata ja nähdä kehitystyön tuloksia. Myös finlandiatalolaisten innostunut ilmapiiri ja huippuammattilaisten joukko luo kannustavan ilmapiirin.

Hei, mitä sinulle kuuluu?

Maailman mielenterveyspäivää vietetään jälleen 10.10. Tänä vuonna päivän teemana ovat arvostavat kohtaamiset ja puheeksiottaminen otsikolla: Mitä sinulle kuuluu?

Kuninkaallisia vieraita

Toukokuussa Finlandia-taloon saatiin kuninkaallisia vieraita, kun heidän kuninkaalliset korkeutensa Luxemburgin suurherttua ja suurherttuatar kävivät Suomessa valtiovierailulla. Yksi vierailun kohokohdista oli suurherttuaparin Finlandia-talolla isännöimä konsertti ja cocktailtilaisuus.

Luomun käytön lisääminen on mahdollista isossakin talossa

Finlandia-ravintolan keittiöpäällikkönä tavoitteenani on alusta lähtien ollut puhtaan ruuan tarjoaminen asiakkaille, ja toisaalta taas yhteistyö suomalaisten pientuottajien kanssa. Tänä päivänä ruuan alkuperällä ja tarinalla on suuri merkitys asiakkaalle ja mielikuvan luomiselle, mutta myös myynnin kehittymiselle. Isossakin talossa asiakkaat haluavat kuulla pieniä tarinoita. Meillä on ollut myös halu näyttää, että kaltaisemme iso talo voi toimia ekologisilla arvoilla, ja kuitenkin kannattavan liiketoiminnan vaatimalla tehokkuudella.

Asiakkuuspäällikkönä Finlandia-talossa

Mielestäni asiakkuuspäällikkönä myynnissä on uskottavampi ja tehokkaampi kun uskoo aidosti edustamaansa tuotteeseen ja seisoo sanojensa takana. Voin kyllä rehellisesti sanoa että omaksuin helposti Finlandia-talo brändin ja seison sanojeni takana myyntitilanteissa. Myös Finlandia-ravintolan ruokafilosofian tuella on ollut helppo vakuuttaa asiakkaat, sillä kukapa ei arvostaisi herkullista ruokaa joka on varta vasten suunniteltu juuri sinun tilaisuutta varten ja valmistettu talon omassa keittiössä puhtaista kotimaisista raaka-aineista!

Hohdokkaimmat hetkemme

Joulu ja vuoden vaihde lähestyvät ja vuosi alkaa olla paketissa. Katseet kääntyvät helposti tulevaan vuoteen, uusiin haasteisiin ja tavoitteisiin. Valitettavasti unohdamme helposti sen mitä olemme vuoden aikana tehneet ja saavuttaneet. Tästä syntyi ajatus koota Finlandia-talon vuoden hohdokkaimmat hetket ja merkittävät onnistumiset yhteen ja kiittää vielä koko henkilöstöä onnistuneesta vuodesta.

#omapelto - sadonkorjuu

Finlandia-talon ravintoloitsijan kuluvan vuoden kiinnostavin lähiruoka-projekti on ollut oma peltohanke, jonka myötä olemme päässeet hyvin konkreettisella tavalla seuraamaan raaka-aineen, tässä tapauksessa porkkanoiden ja punajuurien, matkaa pellolta ruokapöytään!

Suomalaisille italialaisia piazzoja?

Suomalaisten sosiaalisuus on raskasta, kommentoi siivouspäivän perustaja Pauliina Seppälä Helsingin Sanomissa 2.7. Hän pohti että suomalainen ei voi lainata naapurilta ompelukonetta ilman että se on lupaus ylimmästä ystävyydestä. Sosiaalisuus tarkoittaa tarkkaan valittuja ja mahdollisimman paljon omaa itseä muistuttavia sydänystäviä. Seppälä  on omalla toiminnallaan edistänyt erilaisia yhteisöllisiä tapahtumia, ja nykyään niitä on useita ainakin Helsingissä kaupunkilaisten iloksi.

(Yritys)vastuuta ympäristöstä yhdessä tekemällä

Yritysvastuu on termi, joka näinä kriittisinä talouden aikoina nousee keskusteluun yhä useammin. Yrityksissä asiakkaiden ja suuren yleisön vaatimus sitoutumisesta vastuulliseen toimintaan on huomattu, ja yritysvastuullisuusohjelmista on kilvan laadittu toinen toistaan kekseliäämpiä ja kattavampia. Ne kattavat taloudellisen tuottovastuun lisäksi myös vastuun ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista.

Sivut