Tervetuloa lukemaan Finlandia-talon blogia

ORANSSI VAAHTERA KUTSUU PICNIC-RETKELLE

Finlandia-talon kahvila, Cafe Veranda, on uusinut ilmettään ja saanut seinälleen aivan erityisen väriläiskän. Helsinkiläisen kuvataiteilijan, Tiina Mielosen, maalaus Oranssi vaahtera (2016) on tullut taloon HAM Helsingin taidemuseon kokoelmista. Tiina Mielonen (s.1974) valmistui Kuvataideakatemiasta 2003.

Kurkistus Finlandia-talon VIP-tiloihin

Finlandia-talon ensimmäinen osa rakennettiin 1971, kylmän sodan jälkimainingeissa. Alusta alkaen oli selvää, että tasavallan presidentille ja muille Finlandia-talossa vieraileville merkkihenkilöille tulee rakentaa asiaankuuluvat VIP-tilat, jossa voidaan rauhassa pitää myös pienen piirin kokouksia. Alvar Aalto yhdisti nämä tilat sujuvasti talon komeimpaan ja edelleen Suomen tunnetuimman konserttisalin yhteyteen. Edustuslämpiöön eli Finskin omalla slangilla Edariin johtaa oma kätketty ulko-ovi Mannerheimintien puolelta. Vieraat saapuvat ns.

Joutsen tervehtii Finlandia-taloon saapuvia

Suomen kansallislintu joutsen tervehtii Finlandia-taloon saapuvia vieraita pääaulassa. Birger Kaipiaisen mustikansininen Joutsen purjehti taloon kolme vuotta sitten. Joutsenia oli alun perin kaksi, joista valkoinen lahjoitettiin Persian shaahin palatsiin. Sieltä se hävisi Iranin vallankumouksen yhteydessä. Joutsen on tehty lasitetuista keramiikan paloista ja lasihelmistä.

TET-jaksoni Finlandia-talossa

”Päivä Finlandia-talossa on monipuolinen tapahtumien ja asiakkaiden takia”
Finlandia-talossa tapahtuu yllättävän paljon. Esimerkiksi, erilaisia seminaareja, kokouksia, tilaisuuksia ja konsertteja pidetään samalla aikaa eri tiloissa ja saleissa talossa. Viikolla talossa oli eri yrityksien isoja tilaisuuksia, lastensuojeluun ja ympäristöön liittyviä seminaareja, ja messuja eri aiheista. Finlandia-talo onkin iso mutta omasta mielestäni helppo hahmottaa. Itse olen kiinnostunut arkkitehtuurista joten oli kivaa olla arkkitehtuurin puolesta tunnetussa talossa.

Ylivertainen asiakaskokemus

Kauppalehti Option 2017 trendejä kartoittavassa jutussa listattiin ajankohtaisiin asioihin uusi luksus. Enää ei kiinnosta kultainen blingbling, vaan luksuksella tarkoitetaan harvinaisuutta,  yksilöllisyyttä, ekologisuutta, vastuullisuutta ja huippuelämystä. Luksuksesta ilmestyi viime vuonna kirjakin; suomalainen osaaminen kilpailuetuna. Hanken & SSE järjesti edelläkävijäyrityksille tarkoitetun Luxury cluster -koulutusohjelman. Ohjelman luennoitsijaprofessorit käsittelivät mm. myynnin, palvelun ja brändäyksen näkökulmista tekijöitä, jotka luovat ylivertaisen asiakaskokemuksen.

Tähtiä metsästämässä

Johtamisessa liikkuu erilaisia trendejä, ja olen itsekin tarmokkaasti innostunut viimeisten vuosien aikana Lean-ajattelusta, coachingista, benchmarkkauksesta, kestävästä kehityksestä ja työyhteisön arvoihin liittyvistä hyveistä. Olemme myös lähteneet näitä toteuttamaan, sillä yhteensä noin 15 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävä talo on sopivankokoinen paikka testata ja nähdä kehitystyön tuloksia. Myös finlandiatalolaisten innostunut ilmapiiri ja huippuammattilaisten joukko luo kannustavan ilmapiirin.

Hei, mitä sinulle kuuluu?

Maailman mielenterveyspäivää vietetään jälleen 10.10. Tänä vuonna päivän teemana ovat arvostavat kohtaamiset ja puheeksiottaminen otsikolla: Mitä sinulle kuuluu?

Kuninkaallisia vieraita

Toukokuussa Finlandia-taloon saatiin kuninkaallisia vieraita, kun heidän kuninkaalliset korkeutensa Luxemburgin suurherttua ja suurherttuatar kävivät Suomessa valtiovierailulla. Yksi vierailun kohokohdista oli suurherttuaparin Finlandia-talolla isännöimä konsertti ja cocktailtilaisuus.

Luomun käytön lisääminen on mahdollista isossakin talossa

Finlandia-ravintolan keittiöpäällikkönä tavoitteenani on alusta lähtien ollut puhtaan ruuan tarjoaminen asiakkaille, ja toisaalta taas yhteistyö suomalaisten pientuottajien kanssa. Tänä päivänä ruuan alkuperällä ja tarinalla on suuri merkitys asiakkaalle ja mielikuvan luomiselle, mutta myös myynnin kehittymiselle. Isossakin talossa asiakkaat haluavat kuulla pieniä tarinoita. Meillä on ollut myös halu näyttää, että kaltaisemme iso talo voi toimia ekologisilla arvoilla, ja kuitenkin kannattavan liiketoiminnan vaatimalla tehokkuudella.

Asiakkuuspäällikkönä Finlandia-talossa

Mielestäni asiakkuuspäällikkönä myynnissä on uskottavampi ja tehokkaampi kun uskoo aidosti edustamaansa tuotteeseen ja seisoo sanojensa takana. Voin kyllä rehellisesti sanoa että omaksuin helposti Finlandia-talo brändin ja seison sanojeni takana myyntitilanteissa. Myös Finlandia-ravintolan ruokafilosofian tuella on ollut helppo vakuuttaa asiakkaat, sillä kukapa ei arvostaisi herkullista ruokaa joka on varta vasten suunniteltu juuri sinun tilaisuutta varten ja valmistettu talon omassa keittiössä puhtaista kotimaisista raaka-aineista!

Sivut